Thursday, May 5, 2011

untuk apa kita mengundi..........?

kadang-katang aku terfikir untuk apa kita mengundi, kalau dari dahulu sehingga sekarang keadaan tidak pernah berubah, pengundi bagaikan boneka, manakala pemimpim bagaikan tuan yang memegang tali untuk menggerakkan boneka. yang mana kita lihat pada zaman sekarang pemimpin makin mengila dengan kekayaan manakala rakyat makin merana dengan kemiskinan khususnya golongan pemimpin. Dalam hal ini aku bukan nak menyokong mana-mana pihak samaada pihak pemerintah atau pihak pembangkang namun keadaan semuanya sama sahaja. Kadang kala aku rasakan tidak berbaloi untuk mesedekahkan satu undi untuk golongan-golongan ini yang mana mereka tidak pernah sedar bahawa mereka menjadi senang atas simpati sedekah rakyat marhein kepada mereka dalam setiap kali pilihan raya diadakan.

Guna apa mengundi ?Guna apa semuanya?Untuk mengangkat naik jadi besar? untuk meletakkan taraf hidup segolongan kecil manusia pada gaji yang beribu2 ringgit sebulan?

Angin Timur Laut halaman 34

namun jika difikirkan kembali ianya adalah satu tanggungjawab yang wajib dilaksanakan, perkara ini juga tidak boleh dipandang remeh oleh semua pihak khususnya orang islam, namun perlu diingati bahawa jika ada 2 0rang pemimpin dah keadaan kedua-dunya agak sama maka pilihlah yang paling sikit mudhoratnya, kerana tanggung jawab memilih pemimpin sememngnya terletak di tangan kita.

Haddathana Abu Bakr bin Abi Syaibah dan Abu Karib, mereka berkata; haddathana Abu Muawiyah dari al-A’masy dari Abi Soleh dari Abu Hurairah RA, beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
antara salah satunya yang bermaksud:

Orang yang membai‘ah pemimpin (mengundi dan melantik pemimpin) semata-mata kerana perhitungan keduniaan (kebendaan). Andai pemimpin yang dipilihnya itu memberikan balasan (habuan), maka barulah dia akan menunaikan kewajipannya. Kalau tidak (tidak ditunaikan) dia akan menolak.” (Hadith Muttafaqun ‘Alaih).

jadi tepuklah dada tanya selera yang manakah pilihan kita semua...selamat mengundi

1 comment: