Sunday, December 30, 2012

eh dah nak masuk tahu baru
rasa macam sekejap je
semalam 2012 esok dah nak masuk 2013

masa terlalu suntuk
rasa macam banyak hal lagi tak dilakukan

kalau nak diceritakan tentang azam
azam 20 tahun dulu masih tak tertunai..he2

orang lain dah rancang ke sana sini menjelang tahun baru
tapi aku
nmpaknya terperap di bilik sahaja
memikirkan exam yang dah dekat

namun apa yang penting tentang azam
azam aku tahun ni ialah...........

RAHSIA..he2..biar aku sahaja yang tahu...buat apa nak dihebohkan.....
saat orang lain tidur lena
kita masih berperang dengan emosi
sedih
gembira
suka duka
biarlah jadi rahsia

sesuatu yang sukar dikongsi jika melibatkan perasaan
bukan semua orang faham

Sunday, December 23, 2012

gelisah
hari hari yang mendatang
bagai tiada tujuan

walau apa pun hidup mesti diteruskan
hidup entah sampai bila
esok,lusa,tulat,
tidak pasti

kalau pun esok kita mati
sudah bersediakah

jangan pandang ke belakang..
terus lihat kehadapan
walau sebesar mana halangan

tekadkan niat
tempuh walau perit rasa kesakitan

Friday, July 13, 2012

hari cuti

kalau bercakap pasal cuti semua orang suka
hari sabtu adalah hari cuti aku
banyak aktiviti yang aku lakukan kalau aku cuti
antaranya:

pagi ------------->tido
tengahhari ------>makan
petang --------->tido
malam --------->movie

aku rasa hidup aku dah macam tak normal...

Thursday, July 12, 2012

gua hangin dengan penulis2 sekarang

apa punya ceritalah kat suratkhabar kat malaysia nih
tak habis2 nak mengata sana sini
kalau dulu ruangan gosip sahaja dikategorikan dalam bab fitnah memfitnah ni
kalau macam ni lah sepuluh tahun lagi bungkuslah semua kompeni suratkhabar kat malaysia ni
kalau suratkhabar picisaan ok lah jugak , tapi masalahnya boleh dikatakan suratkhabar arus perdana pun dah  macaam tahik kalau sekali baca...

ni gua mau cakap sikit,keja penulis keja mulia
kalau satu ayat yang korang tulis dapat memberi manfaat kepada pembaca dah berapa bnyak pahala dah korang dapat..
tapi korang bukan tulis satu ayat kan...berpuluh2,beribu,berjuta2 ayat yang korang tulis..
kalau satu masa dahulu penulis menggunakan hasil penulisan sebagai wadah perjuanagan
tetapi penulis zaman sekarang mengunakan hasil penulisan untuk mewujudkan perbalahan..
gua rasa macam zaman dah terbalik..
kita bukan semakin ke arah kemajuan tetapi lebihh kearah kemunduran

dalam hal ni gua nak gunapakai teori Darwin
kalau teori darwin mengatakan manusia berasal dari beruk
tapi teori gua manusia semakin berubah menjadi beruk...bukan secara fizikal tetai secara moralnya
dalam bab penulisan ni gua rasa kebanyakkan penulis2 mengunakan platform ni untuk cari makan
berbanding satu ketika dahulu yang mana penulis2 kebanyakkan mengunakan platform penulisan ini adalah kerana atas rasa tanggung jawab mereka dalam masyarakat.

ada penulis mengunakan hasil penulisan untuk memperjuangkan kemerdekaan'
ada yang mengunakan hasil penulisan untuk menegur kepincangan yang berlaku di dalam masayarakat
ada yang mengunakan hasil penulisan untuk menyampaikan ajaran agama
dan boleh dikatakan dengan hasil penulisan dapat mmberi banyak faedahnya jika kita mengunakannya dengan cara yang betul..

jadi gua nasihatkan jdilah penulis yang membolehkan pembaca mendapat manfaat dari setiap hasil pemnulisan kita bukan bertujuan untuk memecah belahkan masayarakat...

~gua menulis demi sesuapa nasi~

Wednesday, July 11, 2012

untung

kawan aku cakap untung lah ko dah jadi orang keee eeylll
aku cakap
xdak untungnya pun
kalau tak terpaksa baik aku bungkus kain baju balik lepak kat kampung lagi best
tiap2 hari terpaksa berperang dengan keadaan demi sesuap rezeki
berperang bukan dengan senjata tapi dengan

kesibukkan jalanraya
menunggu lif
berebut tempat parking
tekanan di tempat kerja
bla bla bla
bla bla bla

kalau nak dituliskan memang tak cukup ruang
itulah yang terpaksa diharungi olleh warga marhein kota

Tuesday, July 10, 2012

tak sempat

tak dapat nak ketuk2 keybord malam ni
masa terlalu suntuk
banyak keja perlu diselesaikan
sekadar menjenguk2 seketika ke sini
terpaksa mengajar nikma dunia
selamat malam semua...

Monday, July 9, 2012

bagpack

kita tnggalkan dulu kisah flat
sempena menyambut ramadhan
aku dah planing berbagpack ke negara jiran
cuti ni nak ke negeri borneo pulak
dah lama teringin nak kesana
dah ada peluang memang aku tak tolak lah
tapi aku tak dapak nak bayangkan bolehkh aku nak pikul beg yang dua tiga kilo beratnya
dalam bulan puasa pulak..aduhai
tak kisah lah..dah planing tak kan nak batalkan pulak kan..nntikan kisah perjalann aku ke sana..he2

berbagpak ke indonesia sudah,sabah sarawak sudah,satu semenajung sudah,singapura pun sudah....Brunei in progres..he2...lepasni kumpul duit lagiiii...

kisah flat lagi

dekat flat
situasi ada 10 orang depan lif pada aras G floor
pintu lif terbuka
10 orang masuk ke dalam lif
seorang trun di aras pertama
3 orang trun di aras kelima
dua orang trun di aras ke enam
3 orang trun di aras ke 15
tingal aku seorang di dalam lif
aku kluar dari lif pada aras 19
dah 3 bulan aku kat flat ni seorang pun aku tak kenal lagi jiran2
aduh Kota Kemajuan ini harga yang perlu dibayar

kalau kat kg sehari korang pindah ke sana seminggu dah kenal jiran sekampung...

kisah flat

blok 4,tingkat 19..tempat dirahsiakan
bagaikan hidup terasing
seorang budak kampung terpaksa hidup di dalam hutan batu

bagun pagi solat subuh
eh masih awal pagi
tidorr kembali

jam 12 bangun cari makan
dah kenyang tido kembali

magrib bangun solat  dan terus ke tempat kerja
bolah kah dikatakan hidup aku normal kalau begini...?

Sunday, July 8, 2012

ini hari cuti punya cerita:lepak KLcc dan Pasar Seni

hari cuti punya hal...tak tau nak kemana
pegi stesen universiti parking moto dan ambik lrt terus ke KLcc
rasa macam mimpi dah dekat setahun tak naik lrt tiba-tiba teringin pula nak naik lrt
dah macam orang gila aku seharian
menapak bagai tiada arah keliling KLcc jalan2 tengok orang ramai
tapi apa yang penting di KLcc adalah KINOKUYA
kawan aku tanya kinokuya tu apa..?
he2...agak2 apa yang aku nak jawab
aku bawak dia pegi kinokuya dan dia kata "owh! kedai buku"...
habistu hang ingat apa....kedai makan
kalau ke Kcc memang tak sah kalau aku tak ke situ tapi sedih aku hanya mmpu melihat

Gaji tak MAsuk lagi macam mana mau beli buku
tapi tak apa sekadar boleh pegang,belek2, baca sinopsis pun dah cukup...cukup bulan aku datang lagi jangan risau

lepas ke KLCC aku ambik lrt ke pasar seni kononya nak tengok orang BERPUISI tapi cari punya cari tak jumpa2 sekali ternampak orang tgah buat konsert jalann...aku layannnnn
tengok kepada penyanyi cun melecun semuanya budak2 lagi...sekali diorang bawak lagu latin lah pulak...lagi lama lah aku melekat kat situ..he2

dah tak tahu nak kemana aku menapak pulak ke petaling street hajatnya nak beli dompet (dompet dah 5 tahun tak pernah bertukar ganti, dah koyak rabak) tapi tak ada jenis yang berkenan di hati..pusing2 Petalin street dua tiga round...ambik lrt terus balik rumah...

mngu depan aku nak g pasar seni lagi...he2...mungkin mendengar puisi atau aku sendiri akan berpuisi....

Friday, July 6, 2012

aku

kalau boleh aku nak jadi burung
bebas beterbangan di awangan
hidup bebas tanpa kekangan
berkelana kesana sini tampa memikirkan masalah

tapi aku tak mampu
aku banyak tanggungan
banyak komitmen yang perlu diuruskan
tapi mungkin suatu hari nanti aku mampu jadi seperti burung
bebas kesana sini
jadi burung yang berakal
tidak mudah ditipu dan diseleweng

universiti:jangan buat program syok sendiri

sejak akhir2 ini aku tengok bnyak program2 universiti berbentuk hiburan
program yang gah di mata pelajar dan pentadbiran universiti
tetapi pengisian program kosong
boleh dikatakan program syok sendiri
semasa hari program meriah dengan kehadiran orang ramai
tetapi apa yang didapati hanyalah letih
jika difikirkan eloklah program2 sebegini tidak didakan
peruntukan untuk program2 itu diberikan kepada golongan yang tak berkemampuan untuk meneruskan pembelajaran

pendidikan

kita sebenarnya seang diajar berjual beli pendidikan
jika suatu ketika dahulu pendidikan diberi dan diterima secara percuma
namun sekarang hal ini sebaliknya
pendidikan dijadikan bahan dagangan
yang berduit boleh meneruskan pelajaran hingga ke peringkat yang tinggi
namun bagi yang tak berduit atau dengan kata lain golongan miskin bagaimana pula..?
adakah sememnagnya mereka sudah ditetapkan untuk berenti belajar
ataupun sememang mereka akan selamanya menjadi alat penindasan golongan bawahan
aku tak mampu menjawab..
tapi jika kita yang tidak selesaikan kepada siapa pula kita hendak adukan perkara sebegini...
semakin hari semakin takut untuk meneruskan pembelajaran
bukan kerana susah belajar
tetapi bebanan hutang yang terpaksa ditanggung selepas majlis konvokasyen....

Gaji bulanan saya habis untuk membeli pendidikan!
Lalu kapan saya bisa untuk membeli mas kawin dan seperangkat alat sholat?,
sajakhari.wordpress.com

nampaknya kita sememngnya diasuh supaya menjadi mesen untuk bekerja sehingga mati...

Thursday, July 5, 2012

indonesia

aku pun tak tahu kenapa sejak akhir2 ni aku berminat dengan indonesia
rasa macam terpangil2 untuk kesana
aku rasa macam ada sesuatu yang tertinggal
tak pastilah sama ada barang atau perasaan yang tertinggal di sana

insyallah kalau berpeluang indonesia akan jadi tempat untuk aku sambung pengajian
samaada master atau PHd

mungkin suasana di sana menyebabkan aku tertarik untuk ke sana lagi
jadi kena dah boleh mula kumpul duit lah dari sekarang....

seorang ayah di kuala lumpur

tengah bekerja
datang seorang pakcik membeli dua bungkus keropok

pakcik: beli untuk anak-anak
aku :owh!!
pakcik:biasalah saya balik lewat malam, mak diorang pun balik lewat beli lah benda sikit nak hiburkan diorang
aku:anak2 pakcik tngal dengan pengasuh ke?
pakcik: tak lah, dengan nenek diorang
aku : hrmmm

selepas pakcik tu keluar aku baru terfikir, itulah kehidupan di Kuala Lumpur
kota yang kita banggakan
bekerja semata2 untuk makan, minum ,rumah , pakaian dah beberapa perkara yang lain
hidup bagaikan keretapi yang berjalan
lambat sikit kita akan tertinggal,tertindas dan diperkotak katikkan

Kuala Lumpur bukan tempat aku, bila aku dah dapat apa yang aku nak...aku akan ke tempat lain pula...

Wednesday, July 4, 2012

bersawang

kalau  dulu boleh dikatakan tiap2 hari update blog
tapi sekarang tidak lagi
kekangan masa, hambatan masa
semua dah jadi kucar kacir
seang berusaha untuk jadi normal semula
blog semakin berhabuk dan bersawang
sudah banyak terlepas isu2 semasa...

~sedang cuba menyesuaikan diri dengan kehidupan baru~
hari yang terlalu kelam kabut
kalau dulu perjalanan seharian dirasakan lambat
tetapi sekarang tidak lagi
bangun awal pagi keluar mencari kerja
malan part time
aduh..bila semua ini nk berakhir
tak sabar nak bekerja tetap

doakan aku ...

Wednesday, May 16, 2012

Friday, May 11, 2012

Melalui rujukan Tafsir Ibn Kathir, berikut dinyatakan langkah yg perlu diambil perhatian sepanjang perjalanan mendapatkan cinta yg terbaik lagi halal, apabila seseorg lelaki berkenan kpd si 
dia (perempuan) :


(1) Menyatakan perasaan melalui sindiran dgn kata2 kinayah/berlapik (tersirat) yg baik-baik


(2) Menyembunyikan perasaan di dalam hati dan hanya menyebut-nyebutnya di kalangan org lain, tidak kepadanya secara jelas.


(3) Dilarang sekeras-kerasnya membuat janji rahsia dengan melafazkan perkataan yg tidak sepatutnya secara jelas dan boleh membawa kelalaian dan kemabukan cinta, seperti melafazkan (Aku Cinta Padamu, dan Aku berjanji akan berkahwin dgn mu), tetapi memadailah sekadar kata-kata kinayah/sindiran yg baik (antara sindiran yg baik, saya tertarik/minat dgn mu!) dan yang penting disusuli dengan pengetahuan wali/keluarga.


Daripada langkah yang disebut jelas oleh Allah SWT sebagai panduan, perlu ditekankan juga, segala-galanya juga perlu disandarkan dengan pergantungan kepadaNYA iaitu dengan ISTIKHARAH. Yang pasti, tiadalah penyesalan/kekecewaan/putus asa bagi yg meminta petunjuk keputusan dariNYA..


sumber: I LUV ISLAM


Thursday, May 10, 2012

he2 agak2 korang betul tak seperti dalam gambar ni.
dari dulu lagi aku dok usha2 mmng macam ni..
so x leh nak kata tak betul lah kan he2
layan je2...


bila mata tak mengantuk mula lah cari bend nak buat kan, he2 tetiba plak teringat lagi ni yang dimainkan kat radio nasionak FM tadi , dengar punya dengar rasa macam masyuk ddalam kepala otak lah plk...he2..kalau x caya jom dengar sama2..
layannnnnnnnnnnnnn
siap bagi lirik lagi kat bawah...

Kau buat ku teruja
Kau buat ku tertawa
Terbit rasa tersembnyi beku
Hingga rasa cemburu seperti
Pasangan kekasih yang hangat bercinta

Dan tak sanggup berpisah
Walau hanya sekejap

Aku sangat merindui kau
Senang sekali kau ada

Tapi bagaimana ku kata padanya
Dia yang ada seperti tiada
Dengan dia cinta jadi sebuah ritual
Haruskah aku kejam demi rasa
Tolong lepaskanku dari sengsara ini

Dia bukan tak cantik
Dia bukan tak baik
Hanya kekosongan yang ada
Di sudut hatiku tak bisa diusik
Hingga cinta jadi kematu

Tiada yang nak gaduh
Tiada yang nak tentang
Hingga rasa menjadi kering kontang

Tapi bagaimana ku kata padanya
Dia yang ada seperti tiada
Dengan dia cinta jadi sebuah ritual
Haruskah aku kejam demi rasa
Tolong lepaskanku dari sengsara ini

Tapi bagaimana ku kata padanya
Dia yang ada seperti tiada
Dengan dia cinta jadi sebuah ritual
Haruskah aku kejam demi rasa

Bagaimana harus ku kata padanya
Dia yang ada seperti tiada
Dengan dia cinta jadi sebuah ritual
Haruskah aku kejam demi rasa
Tolong lepaskanku dari sengsara ini


video

Tuesday, May 8, 2012



Hati adalah sumber dari segala-galanya dalam hidup kita, agar kehidupan kita baik dan benar, maka kita perlu menjaga kebersihan hati kita. Jangan sampai hati kita kotori dengan hal-hal yang dapat merosak kehidupan kita apalagi sampai merosak kebahagiaan hidup kita di dunia ini dan di akhirat nanti. Untuk menjaga kebersihan hati maka kita juga perlu untuk menjaga penglihatan, pendengaran, fikiran, ucapan kita dari hal-hal yang dilarang oleh Allah SWT. Dengan menjaga hal-hal tersebut kita dapat menjaga kebersihan hati kita. Dengan hati yang bersih kita gapai kebahagiaan dunia dan akhirat.

sedang berusaha membersihkan hati.......terlalu sukar dan 
memenatkan




Formal education will make you a living; self-education will make you a fortune.
Jim Rohn




I will come to You in prayer
I will seek Your face
I will stand within the gap

For every time I pray
I move the hand of God
My prayer does the things
My hands cannot do
For every time I pray

You, my strength shall be
Guide me with Your gracious hand
There will my victory be






I'm so happy 'cause today
I found my friends
They're in my head
I'm so ugly, that's okay
'Cause so are you



I'm so lonely, that's ok
I shaved my head
And I'm not sad
And just maybe
I'm to blame for all I've heard
I'm not sure
I'm so excited
I can't wait to meet you there
And I don't care
I'm so horny, that's okay
My will is good


I was lost and alone 


Trying to grow making my way down that long winding road 


Had no reason no rhyme 


Like a song out of time 


And there you were standing in front of my eyes

Wednesday, April 4, 2012

tangan terus menerus menekan kekunci keyboard
ntah apa yang hendak ditulis
nak kata jiwa kacau tak juga
tapi agak bergelora apabila memikirkan hari2 terakhir nak habiskan sisa2 hidup kat Um ni
nak sambung
atau tidak
sambung sememangnya PASTI
cuma dimana..?

selagi ada peluang aku tak kan lepaskan peluang ini
bukan semua orang berpeluang
jadi jika kita sudah dapat peluang itu jangan sesekali kita nak lepaskan

walau apa pun hidup mesti diteruskan...

peach no war...he2.




Tuesday, April 3, 2012

resam dunia yang kadang kala hanya kita yang tahu betapa peritnya
jalan yang dilalui tak sama denagn orang lain
ada yang senang mengharunginya
ada yang berliku
hanya tuan empunya diri yang tahu bagaimana
walau apa pun hidup mesti diteruskan
jangan cepat mengalah

sentiasa positif...

ameen

Sunday, March 4, 2012

jodoh

Tenang sahajalah menanti jodoh yang baik itu, ia akan datang sendiri hasil dari usaha tahajjud yang berterusan dan istiqamah. Ikhlas kerana Allah Ta'ala. Jangan buat kerana jodoh semata-mata. Usaha sebenar adalah usaha kita minta dengan Dia, bukan dengan merayu kasih pada si dia hanya kerana hati gelisah mahu hidup berteman. Hati gelisah takut si dia yang kacak terlepas, takut si dia yang cantik jatuh ke tangan orang. Minta dengan Allah, Allah bagi segala. Cepat atau lambat bukan kita penentu. Jodoh adalah sunnatullah. Sunnatullah tidak boleh digesa, tidak boleh dilengahkan bila sampai masanya. Sabarlah. Tenanglah. Tahajjudlah.
teruslah bersabar wahai hati
.....

Saturday, February 25, 2012

~bersyukur~


Hdup dlm dunia ini adalah utk bersyukur...

bersyukur pada org yg mnyakitimu krn dialah org yg menabahkanmu..

brsyukur pada org yg menipu kamu krn dia yg meningktkan pengetahuan kamu..

bersyukur pada org yg tak endahkn kamu krn dialah yg memupuk kamu brdikari..

brsyukur pd org yg mnjatuhkan kamu krn dialah yg m'perhebatkn abiliti kamu ..

brsyukur pd org yg mnyeksa kamu krn dialah yg menguji ksabaran kamu ..

bersyukur dgn sgala ujian dariNYA, krna semuanya meningktkan iman kamu..
jadilah seorang insan yang bersyukur nescaya akan kita alami kepuasan dalam kehidupan ini....


'lalut di malam hari`


KEKADANG kita terasa amat longlai tak bersemangat sekali. Dalam pada meneruskan kehidupan ini, terasa amat payah benar. Seolah hendak melangkah pun tidak bermaya. Apa lagi untuk mencapai kejayaan yang besar, memang jauh sekali. Kita ni kalau tidak disuntik dengan kata-kata perangsang sesekali, memang bertambah-tambah la malasnya. Oleh itu mari kita renungi kata-kata ini.

Jika anda hilang segala-galanya, jangan lupa, kerana anda masih mempunyai masa depan.